"Virallisessa" lähteessä sanotaan, että radan pitäisi olla sen verran pitkä, että siinä saa vedettyä hevosella niin sanotusti urku auki tai tukka putkella. Pitkää suoraa pätkää pitävällä pohjalla. No meillä ei nämä kriteerit täyty. Ajateltiin, että ne on Jokimaan hommia.
Rata otettiin käyttöön eilen. Tavallisesta karnevaalityylistämme poiketen emme kutsuneet paikalle kuin itsemme. Naapuri tuli ja tarjosi juomat.
Koska kuitenkin halutaan tehdä kaikesta numero. Tehtiin tästäkin. Ja Vipsusta seremoniamestari.
Rata rakennettiin periaatteella kangas, murske, kivituhka. Parempi tuli kuin budjetillani odotin. Ne on ihmeitä, mitä paikallinen koneurakointi tontillani toisinaan tekee. Rata vaatii vielä pientä viilausta, mutta se on jo nyt odotettua merkittävästi parempi.
Pienet viilaukset ovat lähinnä pinnan painumista edistäviä juttuja. Kastelua ja jyräystä. Jyräystä suoritettiin perjantain ja lauantain välinen yö. Ajattelin, että se on naapureista hirmu hauskaa, kun ikkunan alla tiejyrä jyrisee. Eivät olleet vihaisia. Vein lahjuksia. Aina aikataulu ei ole omissa käsissä.
Rata on sen verran lyhyt ja mutkainen, että siinä ei hölkkää kovempaa mennä ennen laajennusta. Sittenkään siinä tuskin kykenee kaahaamaan, mutta mutkat suorenee huomattavasti. Laajennus laitetaan seuraavan viiden vuoden suunnitelmaan, mutta siitä ei aiota stressata. Se, kun sujuu. Stressaamattomuus. Tavoite onkin oikeastaan oppia hengittämään, ei niinkään laajennus.
Ps. Tapaturmainen vamma ei periydy.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Vau! Tosi hieno!!! Minäkin haaveilen pienestä pätkästä pellon reunalla, missä voisi ratsastaa sekä tietysti kentästä..
VastaaPoistaKiitos! Kyllähän lyhytkin rata antaa lisää mahdollisuuksia ja vaihtelua :)
PoistaTuli kyllä hieno rata! Syytäkin pitää juhlalliset avajaiset :)
VastaaPoistaps. Taisin lukea saman typerän kommentin eräästä keskustelusta...
Kiitos!
PoistaJuu, varmaan sama kommentti. Olen tosin saanut aiheesta muutakin "palautetta". Kenties samalta henkilöltä. Hassua, kun en muista mielipidettä kysyneeni ja silti oletetaan, että se kiinnostaa =)
Jumprahuitti! Tyylikäs ja kuinka kätevästi toteutettu! Juu, meistä puhuttiin kovin kauniisti. Päätin taas, että alan ht.netin sijaan pläräämään Sudokua. Se on paljon kehittävämpää. Ja menen vetämään kangilla Selman linkkuun tuonne pihattoon. ^_^
VastaaPoistaKiitos! Tuo oli oikeastaan hirmu kätevä, nopea ja kustannustehokas tapa tehdä edes jonkinlainen rata.
PoistaVaikka sanat olivat kauniita niin onhan niissä sekin puoli, että joku on kurjuudestamme kuitenkin kateellinen ja katkera. Että on meissä sitä jotakin, mikä pistää potuttamaan ;)
Niin ja urhoollisesti jaksaa lukea näitä peräreikäblogeja! :D Tai ehkä se lukee meitä samasta syystä kuin jotkut katsoo BB:tä tai viidakon tähtösiä: saa tuntea itsensä niin fiksuksi! ;)
PoistaHmm..pitäisiköhän blogin materiaalikin muuttaa ko.sarjojen suuntaiseksi XD
PoistaNo melkein jo on. :P
PoistaHieno rata, tommoselle olisi suomen keleissä toisinaan tarvetta! Ja ihana tuo kuva, jossa leikkaatte nauhaa, Vipsu niin tarkkaavaisena. :)
VastaaPoistaKiitos! Vipsu oli tosiaan terävänä. Sokeripaloilla saattoi olla asian kanssa jotain tekemistä :)
PoistaNo WAU!!!! Saadaanko muuttaa Sohveron kanssa teille??? PLIIISSS?
VastaaPoistaTaas yksi syy lisää olla lukematta ht-nettiä!!! Se tunne, kun sivunkatselut on yhden vuorokauden aikana räjähdysmäisesti lisääntynyt ja liikenteen lähteistä löytyy rakas heppafoorumi....
Kiitos ja tervetuloa ;D Meillä on samat tavotteetkin kun teillä, kävelemällä kuntoon.
PoistaSe ei joo hirveesti imartele, kun HT pomppaa käyrän kärkeen.
Olisitko halunnut tuota kustannuspolitiikkaa hieman avata? Meillä on vähän samanlaiset haaveet niin olisi kiva tietää mitä tämä edes noin suunnilleen tuli kustantamaan :) Tässäkö ei tarvittu mitään kaivuutöitä yms. suorittaa? Vaan suoraan kangas murskeineen ja sorineen pellolle? Minkä moiset kerrokset mursketta ja kivituhkaa? Miten tuo kivituhka toimii kun joku väitti, että kovettuu liikaa mutta eikös sitä rataa nyt lanata ja möyhennellä muutenkin säännöllisesti? :)
VastaaPoistaToki! Tosin uskallan avata lopullisia kustannuksia tarkemmin, kun kaikki laskut on kädessä.
PoistaOlennaista säästöä tuli kuitenkin nimenomaan työnosuudessa, kun tehtiin paljon itse eikä laskettu sille hintaa. Säästöä työnosuudesta tuli myös siksi, että sora-auto kiersi radan ja tyhjensi kuorman valmiiksi matoksi. Jos tavaraa olisi alettu kasalta levittää, radan hinta olisi vähintään tuplaantunut. Tässä kohtaa nimittäin tarvitsimme ulkopuolista tekijää. Mitään ei kaivettu.
Kivituhka kovettuu, mutta kuten kaikki Suomen kivituhkaiset raviradatkin, lanaaminen on välttämätöntä. Ja mikä olennaista, ajotarkoituksessa tehty rata ei missään nimessä saa rullata eikä olla pehmeä. Vähänkään liian pehmeä rata ja hankoside sanoo poks. Valitettavan paljon kotiratoja tehdään siitä halvimmasta hiekasta ja sitten ihmetellään, kun ei hevoset pysy ehjänä..
Mielestäni kuiva peltopohja on paras mahdollinen hevosen jalkoja ajatellen. Se on joustava, muttei kuitenkaan kova. Eikä se kuivana ole liukaskaan. Tämän kimmoisuuden halusimme säilyttää ja alunalkaen olimme ajatelleet, että pellon päälle laitetaan kangas ja siihen kivituhka. Meillä on tällainen pätkä yhdessä pellon laidassa ja se on hyvä. Mutta koska olen malttamaton törppö, ajelin traktorilla huonosti kuivuneella pellolla ja aiheutin sinne muutaman "kraaterin". Lisäksi pelto oli painunut yhdestä kohtaa vähän hankalasti. Niinpä meille suositeltiin tasaamista murskeella.
Koska edelleen nillitin pellon pinnan kimmoisuudesta, sovittiin, että mursketta käytetään vain hyvin ohut kerros siten, että sitä on enemmän vain noissa pahoissa kohdissa, mutta kuitenkin sen verran, että se jämähtää ja hevosen jalkojen alla on tasainen pohja.
Maksimissaan mursketta on alle 10cm. Kivituhkaa on paikoitellen hieman epätasaisesti, koska se auton levittämä matto ei ihan priima ole, mutta keskimäärin ajatus oli noin 5cm. Kun se painuu, niin pintaan lisätään tarpeen mukaan.
Nyt kivituhkaa on sen verran ohuelti, että pehmeänä se pyörähtää kavion alta paljastaen murskeen mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Mutta kovettumisen myötä tämä ongelma poistuu ja tosiaan kun painumista on tapahtunut niin sitten tavaraa lisätään hieman.
Tämä tarkoittaa siis suomeksi, että budjettirata tehtiin ja pikkuhiljaa sitä sitten parannellaan. Toistaiseksi se on melko kevyessä käytössä. Painumista joudutetaan vedellä ja jyräämisellä. Reunat alkavat jo olla hyvät, mutta keskellä on vielä kohtia, jotka vaativat lisähuomiota.
Ja tosiaan nuo ilmoittamani paksuudetkin vedin sen verran hatusta että suoraan ei kannata luottaa. Palaan tähän kuitenkin tarkemmin, kun laskut lävähtävät postiin ja näen, paljon materiaalia tuli ja mitä se maksoi.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Jään odottelemaan vielä tarkempia määriä ja hintoja "vesi kielellä" :) Totta tuo, että joissain paikoissa näkee liian pehmeitä ajopaikkoja. Kultaisen keskitien kun löytäiskin! Piti vielä kysyä, että kävikö mielessä tehdä ilman tuota kangasta? Ja jos kankaan laittaa, paljonko se vaatii tavaraa päällensä jotta toimii eikä nouse, rullaudu tmv? Sori tämä kyselyikä ;)
PoistaIlman kangasta en tekisi. Meillä on yhdellä tienpätkällä ehkä se häthätää viitisen senttiä kivituhkaa suoraan kankaan päällä ja se on toiminut tosi hyvin. Siinä ajetaan autolla, traktorilla ja hevosia ja ihmisiä kulkee edestakaisin. Mitään rullailuja tai muuta ei ole tapahtunut. Sen sijaan tarhan portilla tavaraa on 15cm, mutta Vipsu on kaivanut kankaan esiin..että ei se määrä vaan kuka sen käsiinsä tai kavioihinsa saa =) Huolella, kun peittää kankaan reunat, vaikka ohueltikin, niin kangas pysyy kyllä hyvin.
PoistaNyt on sitten vähän tarkempi erittely laskettu. Aiheesta lisää > http://vipsunblogi.blogspot.fi/2017/04/mutkan-hinta-eli-mita-maksaa-radan.html
VastaaPoista