Hevostrailerin katsastaminen

Siinä on aina oma jännityksensä, kun käyt auton kanssa katsastuksessa. Pistä siihen vielä traileri perään ja jo puntti tutisee. Siitäkin huolimatta, että tietäisit tavaran olevan priimaa. Vähän sama fiilis, kun et ole tehnyt mitään pahaa, mutta painat kuitenkin jarrua nähdessäsi poliisiauton.

Ostin trailerin aikanaan käytettynä, mutta vasta katsastettuna. Siinä oli muutama mutta, muttei mitään ratkaisevan suurta. Vaihdettiin uusi lastaussilta ja viime talvena rempattiin vielä jarrut. Yksi äärivalo piti vaihtaa. En ollut huolestunut kuin siitä, että ajan kokoonpanon lattiassa ammottavaan rotkoon. Kaasu pohjaan, silmät kiinni ja valoa kohti.

Kaiketi kalman kalpeat kasvoni herättivät katsastusmiehessä sen verran sääliä, että hän suostui kurvailemaan kärryni tarkastuspaikalle. Pyynnöstäkin se kuulemma onnistuu, voi vaikka jäädä toimiston puolelle siksi aikaa.




Tarkastuspaikalla testataan ensin trailerin valojen ja vilkkujen toimivuus. Tämän jälkeen ensimmäisen akselin renkaat ajetaan jarrupaikalle. Tarkastaja käy sitomassa trailerin alakautta kiinni, jotta trailerissa on ikäänkuin painoa, kun sillä jarrutetaan. Samalla tarkastaja tutkii silmämääräisesti trailerin alustan.

Seuraavaksi testataan trailerin toisen akselin jarrut. Sama ruljanssi, sidotaan traileri kiinni ja peruutellaan ja jarrutellaan. Suurelta näytöltä näkee, minkä verran kumpikin puoli jarruttaa ja mikä näiden keskinäinen ero jarrutusvoimassa on.

Meillä se ero oli liikaa. Hylky tuli. Oikean puolen jarrut toimivat hienosti, mutta vasemman puolen toisessa akselissa ei ollut pitoa juuri ollenkaan. Tässä kohtaa J. Järvisen raivarikäyrä kävi punaisella. Samoilla prosenteilla renkaiden jarrueron kanssa.

"Vastahan jarrut on huollettu!?!?!" Nokkela vastuunsysäys huoltoliikkeen suuntaan.

Tarkastajamies totesi, että jarruista kyllä näkee, että ne on vastikää laitettu. Trailerista näkee, että se on hyvin pidetty. "Mutta olikohan kukaan muistanut jälkisäätää vaijereita?" Vähän sama juttu renkaiden vaihdon jälkeen. Pitää vielä kerran tarkastuskiristää pultit. Siinä samassa muistin, että olihan siitä puhetta, mutta...

Pro Tip: Säädä jarrut ennen katsastusta, vaikka ne tuntuisivatkin olevan ok.

Jarrujen tarkkailun jälkeen traileri vedettiin vielä yhdelle testipaikalle, jossa sen renkaat ajettiin metallilevyjen päälle. Metalliset levyt nousivat ilmaan ja heiluivat joka suuntaan. Testattiin kaiketi jotain jousia, vai onko ne iskareita? Enivei, vakautta ja mukavuutta. Täydet pisteet.




Katsastuksen jälkeen kirosin omaa tyhmyyttäni. Katsastusmies lohdutti, että yleensä trailerit tulee tarkastukseen huomattavasti huonommassa jamassa, sikäli niitä kukaan muistaa katsastaa. Usein näkee täysin jarruttomia tai ties koska viimeksi katsastettuja versioita. Silti meillä oli hylkyleima lapussa ja kaipasin jo muutenkin paskalle perjantaille parempaa loppua.

Koska tallin summer bucket listillä oli jotain puiden istutushommia ja viereisessä K-Raudassa kaikki puut -70% päätin lastata kärryn täyteen istuketta. Varsin vähiin oli valikoima käynyt, mutta löytyi sieltä jotain. Kassalla sain vielä yhden säädön aikaiseksi, koska emme osanneet kassatytön kanssa laskea kuuteen ja kyytiin oli eksynyt yksi väärän merkkinenkin puu. Veivattuani aikani edestakaisin, päätin painella nukkumaan.




Maanantaina kurvailin katsastusasemalle uudemman kerran. Säätö teki tehtävänsä ja trailerilla saa taas ajella seuraavat pari vuotta hyvillä mielin. 


- J

PS. Kaikilla katsastusasemilla ei hevostrailerin katsastaminen onnistu ja niissäkin, joissa onnistuu, "raskaalle kalustolle" tarvii varata aika.

Hintaa katsastukselle olisi tullut 49 euroa, jos se olisi mennyt heittämällä läpi. Nyt loppusumma oli jälkitarkastuksen kanssa hieman reilu 60 euroa.

4 kommenttia

  1. Kaveri kun katsasti koppinsa, niin katsastusmies valitti ettei jarruta tyhjänä tarpeeksi hyvin. Ei ymmärtänyt että jos sitä säätää, niin jarruttaa sitten lastissa väärin. No ei kun säätämään ja uusintakierrokselle. Nyt koppi sitten hevosten kanssa nykii jarruttaessa inhottavasti, kun jarruttaa liian nopeasti ja auto nykäisee taas eteenpäin. Koskaan aiemmin ei ole yksikään katsastaja valittanut noista jarruista ja nekin oli huollettu ja säädetty ennen katsastusta.. Kiva nyt hepoilla matkustaa, ei se ajoa haittaa, mutta hidastuksissa tuntuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin vähän tätä jo siellä ekalla kierroksella. Hevonen kuitenkin matkustaa meillä yleensä yksin ja aina vasemmalla puolella. Paino jakautuu toisin kuin keskelle viritetyllä liinalla alapuolella. Saa nähdä, tuleeko vaikutuksia esiin ajo- ja matkustusmukavuuden suhteen..Tähän asti koppi on ollut unelma vetää. Toivottavasti on jatkossakin.

      Poista
  2. Tämä olisi minullakin tänä vuonna edessä. Ostin trailerin 4 vuotta sitten vasta katsastettuna eli kerran olen sen vasta itse katsastuttanut. En ole mitenkään huollattanut sitä koko aikana (ainoastaan on laitettu rasvaa jumittaviin paikkoihin), saa nähdä miten käy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan, että käy hyvin :) Voi melkein olla parempi, kun ei ole mennyt liikoja ronkkimaan.

      Poista