Jalkapuoli kärrykaupoilla

Vammaisratsastus alkaa olla jo verrattaen yleinen ilmiö, joskin Suomessa vielä lapsen kengissä. Kehitystä tuntuisi silti tapahtuvan koko ajan. Samaa ei voi sanoa ravipuolesta.

Tällaiselle puolijalkaiselle invalidille on lähinnä naurettu, kun etsinnässä on ollut harrastamista helpottavat varusteet. Edes rahalla ei saa ihan kaikkea, sen olen joutunut huomaamaan. Ei ole kyllä rahaakaan, mutta vaikka olisi, seinä nousee asenteiden ansiosta äkkiä pystyyn. Harmi, kun on sekä sitkeä että ärsyttävä ja päättänyt jäädä lajin pariin.

Pari vuotta sitten sain päähäni hommata erään valmistajan vastuskärryt, ilman vastuksia. Me ei Vipsun kanssa tehdä vastusominaisuudella mitään, mutta kyseinen kärry oli muutoin vammani kannalta optimaalinen. Olin valmis panostamaan harrastamiseen ja luopumaan jostain muusta. Raha ei asiaa ratkaissut vaan asenne. Minua ei suoranaisesti naurettu "kärrykaupasta" ulos, mutta selväksi tehtiin, ettei jarrukärryjä ilman jarrua ruveta tekemään. Ei sitten.

Etsintä on jatkunut nyt sen pari vuotta. Tasaisin väliajoin olen kysellyt, josko se mieli kärryvalmistajalla olisi muuttunut, mutta ei ole. Oli siis pakko etsiä laajemmalti. Minulle tuntemattomampi valmistaja tarjoutui tekemään juuri sellaiset kärryt, kun satuin haluamaan, no questions asked, mutta sitten iski oma asenne vastaan. Pelotti, mitä ilo maksaa ja onko se laatu sitten kuitenkaan.

Loppusuoralle päätyi 3 vaihtoehtoa. Niitä saattaisi olla enemmän, jos tietäisi mitä etsii ja mistä sen löytää. Mutta ei tiedä ja siksi lähiseutu.


Vaihtoehto #1

Jos ei tarvisi taloudellisesti miettiä yhtään, päätös olisi jo tehty. Matkaan lähtisi Finn Tack vastuskärryt.


Plussana kärryssä on ajomukavuus. Penkki on alhaalla ja takana, jolloin myös heiluvien kärryjen kyytiin on jotain toivoa päästä. Lähinnä siksi, ettei tarvi kipeän jalan kanssa pujotella, ponnistaa tai varoa, että kärryn osat ottavat osumaa jalan kanssa. Kärryillä saan jalat hyvään ja tukevaan asentoon eikä asennon muuttaminen kesken kaiken vaadi ponnisteluja. Selkävaivaisilta on suosituksia!

Miinusta tulee hinnasta ja vähän lyhyen ja painavan oloisista aisoista. Nämä tosin amatöörin otteella todettu, saattoi vain tuntuakin siltä. Vastukselle meillä ei ole käyttöä, joten sekin menisi "vähän hukkaan". Jousitus, tai sen puute renkaissa, mietityttää hevosen kannalta. Ilmajousituksen puuttuminen oman kropan kannalta.


Vaihtoehto #2

Todellisen vastuksen edelliselle tarjoaa Royal Ergo Air. Tämä kärry tuli kuin puskista eteen ja vakuutti. Uusitussa mallissa on jaloille aikaisempaa enemmän paikkoja.




Plussana hyvä ajoasento. Veikkaisin, että ilmajousi ja muunneltavissa oleva ajoasento lisäävät myös mukavuutta. Tukeva, muttei painava kärry. Sopisi pihaan siinäkin suhteessa, että koppakärry on saman merkkinen.

Miinusta tulee penkin sijainnista suhteessa renkaisiin. Jalkapuoli joutuu pujottelemaan ja varomaan. Lisäksi varastossa olleen kärryn väri oli väärä. Väri on vähintään yhtä tärkeä kuin merkki! Mietityttää myös, kestääkö penkin ilmajousi tässä, jos ei kestänyt kilpailijankaan kärryssä..


Yhteenveto

Kysymys kuuluukin, kumpi on pahempi, konkurssi vai haaste nousta kärryille? Sehän tämän lopulta ratkaisee. Molemmat vaihtoehdot ovat varmasti hyvät istua. Järki sanoo yhtä, tunteet toista. Mitähän Vipsu sanoisi?

Vastuskärryillä on jo yksi vakuuttava suosittelija Stall Sirkkala. Löytyisiköhän jostain Royal Ergo Air omistaja? Mielipiteet ovat muutoinkin tervetulleita!


Bonusvaihtoehto


Finn Tack Ergoncart T6 paranneltuna. Eli alkuperäistä mallia muokattaisiin madaltamalla istuinta ja lisäämällä jaloille aisoja. Tätä ehdotti myyjä! Mutta mitä sanoo tehdas?



Lähtökohtaisena plussana tässä kärryssä keveys ja istuimen sijainti. Istuin on jälleen takana ja alhaalla. Nouseminen kärryille olisi tuota penkin tuplapuomia lukuunottamatta esteetöntä.

Miinusta siis penkin puomista ja puuttuvista lepoaisoista. Paitsi jos ne kohtuu hinnalla saa korjattua. Sitten on vaikea keksiä mitä kärryssä olisi vikana. Paitsi ehkä hinta...



14 kommenttia

  1. En tarkkaan tiedä mitä vaatimuksia sinulla kärryille on joten paha sanoa sen tarkemmin.. Olen itse käyttänyt ergoja (tosin vanhoja) joissa on niin hyviä kuin huonojakin puolia. Niihin on helppo päästä kyytiin omasta mielestä ainakin, vaikka penkin edessä olevien putkien yli jalat toki täytyy nostaa. Pois pääsee nousemalla vain seisomaan hevosen kävellessä jolloin kärryt "liukuvat" pois alta. Penkki on siis melko matalalla. Lyhyenä ihmisenä jalkarampit olivat liian kaukana (oisko nykyään jo enemmän säätövaraa). Selälle nää on myös hyvät, siitä olen kuullut muiltakin. Vähän painavat kärryt mielestäni, mutta tosi tukevat. Toivottavasti saat kertomastani jotain apuja valintaan ja kysy lisää jos tulee jotain mieleen :) vastuskärryistä mulla ei kokemuksia olekaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Juuri käyttäjäkokemuksia kaipailin. Minulle nouseminen kyytiin on suurin haaste ja ergossa tilaa on vähemmän kuin Finn Tackissa. Tilaa on silti kohtalaisesti. Mietityttää kuinka tilan kanssa sitten käytännössä pärjää. Joudun pitämään penkkiä aika ylhäällä saadakseni jalalle hyvän kulman ja se tavallaan hankaloittaa asiaa entisestään. Hyvä kuitenkin kuulla, että selälle hyvät. Iso plussa! Oliko sinulla ilmajousellinen malli? Miten jousi on kestänyt?

      Poista
  2. Muistelin taas itse että ergot olisi olleet juurikin aika tilavat mutta niinkuin sanottua ne oli vanhempaa mallistoa eikä vertauskuvaa finn tackin kärryihin ole. Oletko käynyt ihan kokeilemassa niitä? Sillähän selviäisi jo aika paljon.. Tykkäsin myös siitä alhaalla olevasta putkesta missä pystyi lepuuttamaan jalkoja. (huomasin muuten että chevillä oli joku malli missä oli tosi paljon eri mahdollisuuksia missä pitää jalkoja, vink vink.. Tosin ne oli ehkä jotenkin ahtaan näköiset muuten) muistelin myös tuota jousi asiaa ja niissä ergoissa mitä käytin ei ollut ilmajousia joten niistäkään en valitettavasti osaa sanoa mitään. Sen verran käyttökokemusta on kuitenkin kerrottavaksi että kärryt oli mielestäni kestävät. Niillä ajettiin päivässä n. 1-6 hevosta ja niitä säilytettiin pihalla ilman mitään suojaa ja sen 4 vuotta mitä minä niitä käytin niin hyvin pelitti. Ja jäivät siis käyttöön minun jälkeenikin (pieni treenitalli kyseessä). Jos niitä olisi hoidettu vähän paremmin niin olis varmaan olleet ikuiset ;) muistelin myös että niissä tais olla melko pitkät aisat mikä on tietyissä tilanteissa iso plussa.

    VastaaPoista
  3. Nyt täytyykin ehkä perua sanomisia tuosta jousituksesta, se saattoi sittenkin olla ilmajousi.. Hitsi kun muisti tekee tepposet eikä kuvamateriaaliakaan taida olla. Katsoin vertauksen vuoksi kuvaa noista uusista ergoista ja kyllä ne aika erilaisilta näytti kun ne vanhat.

    VastaaPoista
  4. Kävin kokeilemassa kärryjä. Olivat uutta mallia jossa on vielä yksi puomi jaloille lisää ja siksi sopisi istuma-asennon puoleen hyvin minulle. Mutta tosiaan rengas tulee lähemmäs istuinta kuin finntackissa..kommenttisi kyllä rohkaisee vielä kokeilemaan uudelleen ja miettimään onko nousutila kuitenkaan liian ahdas.

    VastaaPoista
  5. Mulla on semmoinen tunne ettei royalit ole hiittikärrynä yhtä "arvostetut" kuin koppakärrynä mutta ite kyllä tykkäsin niistä. Ainut miinus oli paino ja se etten yltänyt rampeille kunnolla. Nyt kun aloitin ajamisen uudelleen parin vuoden tauon jälkeen chevin lehtijousitetuilla kärryillä niin selkä oli heti kipeä (syyhän ei tietty ollut röhnöttävä asentoni) ja tuli ikävä noita ergoja eli suosittelen kyllä kokeilemaan uudelleen. Varsinkin jos tarkoituksena on ajaa vähän enemmän kuin kerran kuussa. Toivottavasti löydät kuitenkin itsellesi sopivat kärryt, harmi ettei jarrukärryfirma suostu jarruttomana kärryjään myymään, luulis että kaikki käy kunhan rahaa tulee...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin sitä tosiaan luulisi. Saa nähdä mitä nyt sanotaan myyjän muutosehdotuksiin. Testaan Ergon uudelleen kuitenkin! Tarkoitus on ajaa useampi kerta viikossa ja koppiksissa en pysty enää istumaan. Vaikka ei treenata radalle niin kunnossa on tarkoitus pysyä ja voihan noita ajettavia jossain kohtaa olla yksi jos toinenkin ;)

      Poista
    2. Meillähän on myös woodclassicit joista aluksi pidin paljon mutta niissä en ole enää aikoihin kyennyt olemaan :(

      Poista
  6. Mulla on tehdasmuokatut soft masterit. Niissä on vetokarttu ja jaloille kunnon taso. Ei kuten perusmallissa olisi pelkkä jaloille lepuutusrauta, mulla on ihan teräsritilätaso. Eli Masterilta ainakin saa muokkautettua kärryjä. Noihin omiin olen todella tyytyväinen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeilin itse asiassa Mastereita samalla reissulla, kun testasin nuo Royalitkin. Vaikuttivat hyvältä, mutta jäivät kuitenkin kakkoseksi Ergoille. Tänään kävin koeajamassa Ergot uudelleen kaksi jalkaisen kaakin kanssa, joka otti ja pillastuikin pihamaalla. Tyypitettiin siis istumamukavuus "äärioloissa". Täytyy sanoa, ettei uuden Ergon voittanutta istumamukavuuden puolesta ole!!! Mutta niin siinä sitten kävi, että Finn Tackin versio lähti tilaukseen. Ergossa on nousutilaa liian vähän. Rengas tulee liian liki jalkaa. Kun Finntack ilmoitti muokkaavansa kärryn minulle sopivaksi, oli päätös verrattaen helppo tehdä...silti jäi kaivelemaan ne hemmetin Ergot =D Yhdistelmä näitä kahta olisi täydellinen kärry!

      Poista
  7. Mun blogista löytyy sinulle haaste!

    http://anujavihru.blogspot.fi/2015/10/kuvahaaste-mita-hevosen-omistaminen-on.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Täytyypä paneutua tähän ihan ajatuksella =)

      Poista
  8. Onnittelut kärrykaupoista, kohta on siis hyvä päästellä :) harmi ettei tosiaan kaksien kärryjen yhdistelmiä tehdä mutta kiva kuitenkin kun edes jotain muokkauksia kärryihin ollaan valmiita tekemään. Ergojen istumamukavuuden ollessa huippuluokkaa tarvii muissa kärryissä vaan vissiin opetella istumaan oikein. Tarviihan kärryttelyssäkin keski- ja ylävartalon lihakset olla hyvässä kunnossa ainakin omasta mielestäni kun muuten tulee rötkötettyä siellä miten sattuu --> selkä jumissa. Kerrothan sitten kokemuksia uusista kärryissä kun testailemaan pääset, jos vaikka joskus panostaisi itsekin uusiin kärryihin niin on kiva lukea kokemuksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olet muuten aivan oikeassa vartalon lihasten tärkeydestä ajossa. Helposti ajatellaan, että senus istut kärryillä, ei se niin ole. Ihan niinkuin ratsastaessakaan ei vain istuta satulassa. Myös kädet ovat kovilla. Nimittäin sitten kun mennään, on käsivarret ainakin itsellä melko kovilla. Asento on jo sellainen, että vaatii kropalta jotain kannatella käsiä. Siksi suosinkin kevyitä ohjia. Omat suosikit ovat hevarin kankaiset monilenkkiohjat, mutta betamateriaalikin menee. Nahkaisiin en enää sekaannu =)

      Olen sen verran haltioissani kärrytilanteesta, että tarkempaa esittelyä on varmasti luvassa!

      Poista