Jarruttomat jarrukärryt koeajossa


Koska märkä, koska pimeä, jarruttomat jarrukärryt ajettiin sisään vasta ajovalojen asennuksen jälkeen. Ajovalot lisäävät ajomukavuutta, mutta myös turvallisuutta. Niin nätisti ei ole kadunvarren kanssakulkijat tien sivuun pysähtyneet kuin nyt, pitkien valojen siintäessä pimeydessä. Kun ei ole varma, mikä sieltä tulee ja minne se menee. Ja Vipsuhan se on, mikä sieltä tulee ja nätistihän se menee, ihan juuri sinne minne nenä näyttää.


Nenä näyttää suunnan, kohti kuvaajaa!

Siinä missä nenän voi pääsääntöisesti olettaa kertovan kulkusuunnan, Vipsu ei jalkoineen ollut aivan vakuuttava. Ainakaan vielä tallissa. Valoista huolimatta, tai ehkä niiden takia, suoralla tielläkin kiemurreltiin ja kaadettiin valmiiksi vinoon asennetut aurauskepit. Valoja on syytä säätää. Luulen, että muutoin tasaisella tuulella ollut kuljetin ei sokaistuneena ollut enää ollenkaan varma, missä tie kulkee. Kuskista en tiedä, kai silläkin joku tekosyy oli olla opastamatta.




Siinä, missä kuski ei ollut tehtäviensä tasalla, hevonen kuitenkin selvisi mallikkaasti. Käveltiin vapain ohjin, koska aiemmasta poiketen, Vipsulla ei ollut kiire mihinkään. Syystä tai toisesta se voi jopa pysähtyä uusien kärryjen kanssa. Liikkellekin lähdetään maltilla. Ihan vieras eläin, vaihtunut varmaan vahingossa..

Olen kuullut tarinoita suomenhevosista, jotka ovat rintamalta tuoneet kaatuneet kotiin, omia aikojaan. Olen kuullut tarinoita isännistä, jotka kylillä koomasivat itsensä siihen kuntoon, että saattoivat juuri ja juuri selvitä takaisin kärryille. Hevosen tehtäväksi jäi hoitaa kotimatka. Sellainen Vipsu oli tänään. Ja sellainen se oli eilen. Liian rauhallinen, kaiketi kipeä. Lääkärin mielestä "vain" masentunut.

Vipsun mieliala on ollut huolenaihe. Lääkäri ei varmasti ole diagnoosinsa kanssa aivan hakoteillä. Luulen, että on jotain muutakin. Toivon, että elämä helpottaa ja muuttuu taas mielekkääksi ratkaisten kaikki Vipsun ongelmat yhdellä kertaa, oli ne sitten mitä tahansa. Lääkärikin tarjosi hoidoksi yhteistä kivaa tekemistä. Varaudun kuitenkin taas, jos en pahimpaan niin johonkin.




Kaasujousi vaihtunee ilmajouseen ajomukavuus syistä.





Akku ja valokatkaisijat kätevästi jarruna jarrun paikalla.






Mitä kärryjen ajomukavuuten tulee, ei kaasujousta voi edes verrata ilmajouseen. Olkoonkin, että ilmajousi hajoaa yli satakiloisella kyytiläisellä kuulemma helposti. Vipsun kärryille ei yli satakiloisilla ole mitään asiaa muutenkaan. Jos itse painan häthätää 50 kiloa, en jaksa ymmärtää, miksi kiusaisin itseäni "miesten asetuksilla". Niinpä marssin taas kärrykauppaan ja aiheutan päänsärkyä vaatimuksillani. Ilmajousi, se on saatava.

Samaan hengenvetoon kerrottakoon, että noin satakiloinen testikuski piti ajomukavuutta ylistettävänä, nimenomaan kaasujousella.

Ajoasento on juurikin niin hyvä kuin muistinkin. Ainoa vaan, että liian lyhyillä ohjilla siitäkään ei pääse nauttimaan. Niinpä kärryinvestointi pisti uusiksi myös ohjaosaston. Kuinka ollakaan.

Kärryille oli myös verrattaen helppo nousta. Vipsu ei teutaroinut, mikä edesauttoi asiaa, mutta vaikka olisikin pitänyt elämää, tilaa jäi jaloille hyvin.

- J

4 kommenttia

  1. Jee jee!!! Ihanaa, että olet kärryihin tyytyväinen <3 Ja noihin ohjiin... meillä on monilenkkiohjat pikalukoilla täältä : https://www.facebook.com/Funnyponnytex-167694936655137/?fref=nf suosittelen lämpimästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuoltahan löytyy kaikkea kivaa!!! Kiitos vinkistä!

      Poista
  2. Onneksi kannatti natkuttaa sinne tehtaalle. :D

    VastaaPoista